Hoe jij je stressklachten op een andere manier kunt onderzoeken

We voelen van alles in ons lijf, maar vaak zetten we het aan de kant. Willen we het niet voelen, kunnen we het niet voelen, of in het ergste geval kunnen we er geen verbinding mee maken. In dat laatste scenario hebben we er vaak onbewust wel een mening over. Die mening is dan vaak iets in de trant van “ik moet me niet aanstellen” of “ik moet niet zeuren” of “ik heb er geen tijd voor” en vul zelf ook nog maar wat goede argumenten in, die je zelf gelooft.

Het is niet handig om dat wat we voelen weg te stoppen

We weten het natuurlijk diep van binnen wel dat het niet handig is om dat wat we voelen weg te stoppen, maar zo werkt het nu eenmaal bij mensen. Het is soms ook wel lekker makkelijk. Gewoon doorgaan, doen alsof er niets aan de hand is, blik op oneindig. Uiteindelijk gaat dat niet goed. Op de lange duur gaat datgene wat gevoeld wil worden zich op een andere manier manifesteren. Dat kan op verschillende manieren. Vaak in de vorm van stressklachten. Dat is een manier van het lichaam om ons aan te spreken dat er iets aan de hand is. Dat er iets speelt waar we wat mee moeten, waar we aandacht aan zouden moeten besteden. Doen we dat niet, dan stapelen de klachten zich op. Hoe meer klachten hoe hoger de stress of andersom hoe meer stress hoe meer en intenser de klachten.

Zie je klachten als een verhaal dat het licht wil zien

Zie dus je stressklachten als een signaal van je lichaam. Er is iets te voelen, er is iets dat verteld wil worden. Er is een verhaal dat aan het licht wil komen. Jouw verhaal en dus een belangrijk verhaal. Natuurlijk is het in het begin moeilijk om woorden te geven aan je verhaal. Om zicht te krijgen op de betekenis van je stressklachten. Misschien is het dan voor jou beter om niet met woorden te beginnen maar bijvoorbeeld om uiting te geven aan je gevoel door middel van kleuren, muziek, beelden of een van de 3 B’s (boos, blij of bang). Dat is ook een manier om een start te maken met het leren verkennen van de signalen die jouw lichaam je geeft en de signalen waar je dus iets mee zou kunnen doen, zodat je je weer beter gaat voelen.

Hoe zou jij je hoofdpijn willen uitbeelden, als je die mocht tekenen ?

Neem bijvoorbeeld die irritante hoofdpijn die steeds maar weer terug komt. Hoe zou je die kunnen verbeelden? Of welke kleur heeft die hoofdpijn of welke muziek hoort daarbij? Of is die hoofdpijn een uiting van boos, bang of blij? En als jij je hoofdpijn zou mogen tekenen? Hoe zou dat er dan uitzien. Of als je een dans zou maken van je hoofdpijn, hoe ziet dat er dan uit?

Onderzoek dus eens of je op een andere manier je stressklachten kunt onderzoeken en vertalen. Wat komt er dan? Al die voorbeelden kunnen je al op weg helpen. Een begin maken. Woorden kunnen altijd nog wel.