Je hebt een drukke week voor de boeg. Zonder dat je het in de gaten had is je agenda vol gelopen en niet zo’n beetje ook. Het is zelfs een behoorlijk schrikken, al die verschillen afspraken, deadlines en verplichtingen. Alleen de aanblik van die overvolle agenda geeft je al stress. Dat is niet fijn.
Oké het zijn niet alleen werk afspraken, er zitten ook een paar leuke privé afspraken tussen. Je wist het natuurlijk allang, te veel van het goede is niet meer leuk. Zelfs teveel leuke dingen kunnen stress veroorzaken.
Wat ga je doen met zo’n overvolle agenda? Wat nu? Bikkel je gewoon door en zie je wel waar het schip strandt? Of ………..
Tja, een overvolle agenda zou je kunnen herkaderen als een vorm van luxe, maar daarmee is de stress nog niet opgelost en de vraag is natuurlijk of het echt een luxe probleem is. Of is het meer een probleem van verkeerde planning, onverwachte zaken, verschillende deadlines en calamiteiten die in een week samenkomen~/
Eigenlijk maakt het niet eens zoveel (uit op dit moment) wat de oorzaak is. Belangrijk is dat jij de week goed doorkomt en dat je niet aan het eind van de week gevloerd bent en dat de stoom uit je oren komt.
Actie dus. Werk aan de winkel. Ga direct aan het begin van zo’n week even rustig zitten. Gun je zelf een half uur, maximaal een uur om je planning van die week eens goed tegen het licht te houden. Waar schuurt het, waar wordt de druk te hoog? Op welke plekken in je planning heb je lucht en ruimte nodig?
En zijn er ook afspraken of deadlines die je kunt opschuiven? Zijn er zaken die niet in de brand staan maar volgende week of volgende maand ook kunnen?
Maak daar een korte en goede analyse van. Wat is echt belangrijk deze week. Wat kun je skippen en wat kun je doorschuiven. Lastig soms om die keuzes te maken maar voor je eigen welbevinden is het wel verstandig om dat te doen.
Vervolgens is het zaak om je analyse en inzichten ook te managen en mensen tijdig op de hoogte te brengen dat je een afspraak afzegt of doorschuift. Communiceer dus wat je van plan bent zodat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en waar ze op kunnen rekenen. Dat scheelt naderhand een hoop gedoe en gezeur en teleurgestelde gezichten en het bespaart veel stress.
En ? Ziet je agenda er nu al heel anders uit? Ervaar je al meer rust nu je de zaken goed op een rijtje hebt gezet? Zie je nu ruimte en gaten ontstaan in je agenda? En hoe is het nu met het stressgevoel. Daalt je stresslevel al enigszins? Denk je dat je nu normaal het einde van de week kunt halen? Ja, hartstikke mooi. Zo doe je dat dus. Prioriteiten stellen, schrappen en realistisch kijken naar je agenda.
Voor het vervolg is het natuurlijk handig om je agenda niet zo propvol te plannen dat je iedere maandagochtend deze sessie met jezelf moet doen. Maar soms gebeurt het gewoon en dan is het fijn als je jezelf even de tijd geeft om orde op zaken te stellen.
Succes en een fijne, overzichtelijke en relaxte werkweek toegewenst.